Tuesday 6 January 2015

Kerajaan-Kerajaan Melayu Melaka

Seperti yang kita ketahui, Kesultanan Melayu Melaka merupakan sebuah kesultanan Melayu yang tertua dalam sejarah Malaysia tetapi sebelum Melaka muncul sebagai sebuah kerajaan yang agung, kepulauan Asia Tenggara seperti Funan, Srivijaya dan Majapahit telah pun muncul sebagai sebuah kerajaan yang agung . Kesultanan Melayu Melaka merupakan warisan kerajaan Srivijaya yang berpusat di Palembang dan Srivijaya adalah sebuah kerajaan maritim dan mengendalikan perdagangan dengan India, Asia Barat dan China. Dari segi agama, kerajaan ini merupakan pusat anutan dan penyebaran agama Hindu-Buddha serta pengajian Bahasa Sanskrit.

PENGASASAN KESULTANAN MELAKA

Di dalam kajian terdahulu, Melaka diasaskan pada awal abad ke-15 . Pada 1391, kerajaan Srivijaya telah diserang oleh kerajaan Majapahit ( sebuah kerajaan pedalaman di Jawa ). Hal ini menyebabkan putera raja Palembang yang bernama Parameswara dan para pengikutnya undurkan diri ke Temasik (Singapura). Pada waktu itu, Singapura sudahpun mempunyai kerajaan tersendiri yang bernaung di bawah kerajaan Ayudhya, Siam dan penguasa tempatannya ialah Sang Aji Singapura, iaitu menantu kepada Raja Siam . Parameswara telah bertakhta di Singapura setelah menewaskan penguasa Singapura tersebut. Pada 1398, Ayudhya telah membuat serangan balas lalu Parameswara mengundurkan diri ke Muar, seterusnya Sening Hujung, Bertam dan akhirnya ke Melaka .

Ketika sampainya Parameswara di Melaka, di sana telah pun wujud perkampungan nelayan dan Parameswara menamakan kawasan tersebut Melaka bersempena dengan nama sebatang pohon yang bernama 'Malaka' dan juga istilah arab iaitu Malaqat yang bermaksud tempat perlindungan yang simbolik kepada Parameswara dan pengikutnya.


Pergerakan Parameswara: Palembang -> Temasik -> Muar -> Melaka


No comments:

Post a Comment