Sunday 11 January 2015

Pemerintahan Kerajaan Melaka

Sistem pentadbiran kerajaan Melaka amat berkait rapat dengan peranan yang dimainkan oleh empat pembesar utama, iaitu Bendahara, Penghulu Bendahari, Temenggung dan Laksamana.
Sistem Pembesar Empat Lipatan 
  • Bendahari merupakan menteri utama yang bertindak sebagai penasihat keturunan raja. Mestilah berketurunan raja dan mempunyai pertalian rapat dengan raja. Bendahara juga boleh bertindak sebagai Ketua Hakim sekiranya raja tidak ada.

  • Penghulu Bendahari ialah bendahari kerajaan yang mengawal perbendaharaan negara dan bertanggungjawab memungut cukai dan hasil negeri. Beliau juga menyimpan daftar hamba raja dan ketua bagi semua syahbandar.

  • Temenggung berperanan sebagai pelaksana atau ketua undang-undang, peraturan negeri dan keselamatan. Beliau digelar sebagai Ketua Polis Negara dan menjadi pendakwa sekiranya berlaku kesalahan individu yang terbukti .

  • Laksamana merupakan pahlawan dalam peperangan, digelar 'raja di laut' dan mengetuai semua pahlawan kerajaan. Beliau bertanggungjawab memikul pedang kerajaan dalam upacara rasmi serta menjadi diplomat dan membawa utusan kerajaan.







No comments:

Post a Comment